Poznajcie Halimę! Pierwszą supermodelkę,
która zamiast w bikini, pozowała dla
„Sports Illustrated” w burkini

„Sports Illustrated” jest amerykańskim pismem o tematyce sportowej, które wydawane jest od 1954 roku. Jego obecny nakład wynosi 3 miliony egzemplarzy. Raz do roku magazyn wydaje „Swimsuit Issue”, w którym prezentuje zdjęcia modelek w strojach kąpielowych. Piękne kobiety, golizna, egzotyczne krajobrazy… Tak było od 1964 roku do dziś. Halima Aden przełamała schemat.

Halima jest somalijsko-amerykańską supermodelką i muzułmanką. Właśnie została pierwszą kobietą, która w „Sports Illustrated” pojawiła się w burkini. Jej strój zakrywa całe ciało z wyjątkiem twarzy, rąk i stóp. Tak właśnie ubiera się wiele kobiet, które według Halimy nie mają wzorców. Współczesne media są przepełnione nagością. Tymczasem, młode dziewczyny, które noszą hidżab, też powinny mieć na kogo patrzeć. Nawet jeśli w ich rękach właśnie znalazł się magazyn ze strojami kąpielowymi.

Obecnie widzimy polityczki, kobiety biznesu, reporterki telewizyjne i inne odnoszące sukcesy kobiety w hidżabach. One też mają widoczne role i to jest przesłanie, które wysyłamy w świat – mówiła dziennikarzowi BBC.

Halima Aden dorastała w kenijskim obozie dla uchodźców. Jako siedmioletnia dziewczynka przeniosła się do USA. Tam zaczęła nosi hidżab, który jest nierozerwalną częścią jej muzułmańskiej tożsamości. Nie czuje jednak, by jej strój ją ograniczał.

Jestem tak zaszczycona, że „Sports Illustrated” zrobiło krok w stronę pokazania piękna kobiet, które ubierają się skromnie – mówiła.

Wielu zauważa, że modelka przełamuje stereotypy. Reakcje na jej sesję zdjęciową były jednak mieszane.

– Jeśli zamierzasz nosić hidżab i zasłaniać ciało – bez względu na to, czy uważasz, że tego wymaga religia, czy też chcesz zachować skromność – to pozując w seksownej pozie w magazynie znanym z uprzedmiotowienia kobiet robisz coś całkowicie sprzecznego – napisał jeden z użytkowników Twittera.

Gdyby to był katalog strojów kąpielowych dla kobiet, kupiłabym. Ale to jest magazyn tworzony dla mężczyzn, który uderza w cel, w jakim noszony jest hidżab – skomentowała inna użytkowniczka.


Źródło: Getty Images

Również na Instagramie pojawiło się wiele komentarzy krytycznych.

Równie dobrze możesz nosić na plaży śpiwór – napisał jeden z komentujących.

Dobra robota, wspieranie i promocja ucisku – dodał inny.

Minimalizujecie ucisk milionów muzułmańskich kobiet na całym świecie, które są zmuszane do ukrywania się lub zabijane na mocy prawa muzułmańskiego – brzmiał jeden z najmocniejszych komentarzy.

Nie wszystkie opinie były jednak negatywne. Pozytywnych opinii też oczywiście nie zabrakło.

SI ciągle zmienia reguły gry a jestem dumna z tego, że jestem tego częścią !! Woohoo !!! – napisała w komentarzu Anne de Paula – brazylijska modelka.

Kochani, przełamujecie ograniczenia!

Niemal płaczę ze szczęścia, to niesamowite! Reprezentacja wszystkich typów piękna. Taaaaak

Choć zamieszczenie zdjęć kobiety w burkini jest przełomem dla „Sports Illustrated”, dla Halimy jest po prostu kolejnym dokonaniem na drodze, którą podąża od lat. W 2017 roku stała się bowiem pierwszą modelką w hidżabie na okładce innego, dużego amerykańskiego magazynu – „Allure”. Redaktor naczelna pisma Michelle Lee powiedziała, że magazyn był bardzo dumny z Halimy i swojej okładki z lipca 2017 roku.

Ameryka jest i zawsze była tyglem. Obraz amerykańskiego piękna jest dziś różnorodny, a Halima ma niesamowitą historię – mówiła dla BBC.

Choć burkini jest krytykowana jako narzędzie opresji kobiet, to idea przyświecająca tym, którzy je projektują, jest często inna. Aheda Zanetti – australijska projektantka i muzułmanka, powiedziała, że projektując burkini pragnie dać muzułmańskim kobietom możliwość uczestniczenia w australijskim stylu życia, także tym na plaży.

W Stanach Zjednoczonych burkini i tak jest mniej kontrowersyjna niż we Francji, gdzie władze kilku miast zaproponowały jej zakazanie, twierdząc, że sprzeciwia się ona prawom świeckim.

Źródło: Getty Images

Źródło: bbc.com

Opis artykułu z strony: